tisdag 2 september 2008

En dag i byn

Clara vaknar 06.30, sovmorgon!
Hon är på ett strålande humör och mumsar lite på tissen.
Blir inte helt mätt och får 100 ml ersättning.
Blöjbyte, 15 minuter bus och Clara är äntligen trött igen.
Vi somnar om strax innan åtta.
En timmes sömn och sen vill hon att vi ska gå upp. Bus i sängen och Clara får ungefär 300 pussar.

Jag hinner få i mig en kopp nyponsoppa och sen är Clara hysteriskt sugen på morgongröten.
Nu går det fint att äta gröt och 1 1/2 dl banangröten slinker lätt ner.
Med gröt exakt på varenda liten kroppsdel sitter min lilla busunge och dinglar med benen.
Jag suckar över att allt är så kletigt och skyndar att tvätta av bebis innan strömavbrottet.
Någon ledning som skulle lagas så hela byn är utan ström i drygt tre timmar.
Alltså inget vatten och ingen möjlighet att värma mat eller ersättning. Jag bunkrar vatten, passar på att hinna på toa, fyller termosen med varmt vatten och tänder en brasa i öppnaspisen.

Clara blir trött igen nångång efter elva och slumrar en timme. Jag hinner läsa några skvallertidningar och äter en banan.
Skrutt vaknar med ett skrik, antagligen en mardröm. Vi myser lite i sängen och sen måste blöjan bytas igen.

Jag funderar på att ta en promenad men Clara blev hungrig igen, 200 ml ersättning går ner i en rasande fart. Antagligen snäppet för häftigt, hon spyr ner sin nya fina body inklusive min nya rena tröja och mina nytvättade byxor.
Av med alla kläder, både mina och Claras. Tvättning och på med nya kläder.
Jag är trött men inte Clara, vi leker en stund på golvet. Clara blir akut trött och jag hinner inte ens få henne i vagnen, hon somnar i min famn. Ok, vi skiter i promenaden och somnar bredvid varandra på soffan istället.

Jag vaknar efter en timme, smyger ut för att hämta posten, sätter mig för att läsa tidningen och då vaknar Clara.
Hon vill mysa i famnen, jag försöker läsa tidning samtidigt, går inge bra, Clara river sönder tidningen.

Rapporterna från älgskogen är få idag, Petri ringer några gånger och säger att han saknar oss.
Jakten avbryts vid fyra och mamma och pappa är på väg hem, ingen älg idag.
Clara är nakenfis och vädrar sin lilla russinrumpa, jag passar på att laga mat medan hon är vid gott mod.
Ella kommer över och passar Clara och jag hinner ta en dusch, öhh.. undra när jag duschade senast? Hmm det var i fredags!! Shit vad äckligt, tur att Petri sovit i skogskojan sen i söndags.

Clara får en smakportion majs och potatispuré, några teskedar plommonpuré och vi övar på att dricka vatten. Kletigt sååå in i norden.
Middag med mamma och pappa och sen dags för kvällsbadet. Mamma är supergullig och hjälper till med badningen. Jag passar på att plocka undan maten och fyller diskmaskinen, kokar kaffe och värmer ersättning.

Nybadad Clara får tisse + ersättning, somnar i mommos famn. Skönt, bara att lägga henne i sängen.
Jag och mamma dricker kaffe, äter chokladkaka och löser korsord.
Jag försöker glo lite på TV men är alldelse för trött. Kollar mail och skriver ett helt idiotiskt långt inlägg på bloggen. Hoff, nä nu får det vara nog. God natt!

Inga kommentarer: