söndag 31 augusti 2008

Spänningen stiger

Imorgon börjar älgjakten. Petri, Johan, pappa och Fredrik har roddat hela dan inför avfärden mot älgskogen. Nervositeten surrade i luften och grabbarna sprang runt som yrväder hela morgonen, vi käkade lunch ihop och sen drog dom till skogs.

Den allra fränaste älgjägaren jag vet är min mamma. Hon är liten och söt och förmodligen en av de tuffaste jägarna som finns där ute i skogarna.
Hon har hjälpt grabbarna med packning och förberedelser inför avfärd, sett till att dom har färsk bröd och matbackar.
När dom nervöst sprättade iväg mot skjutbanan för att få iväg några sista träningsskott hjälpte mamma mig med Clara, ordnade lunch till alla, ritade mönster till pyjamasar hon ska sy till Clara och hann säkert pula med hundra andra saker. Men hon hoppade över träningsskotten.

Hon har inte lika bråttom att känna in jaktatmosfvären och åker inte ut till skogen förrän tidigt imorgon bitti.
Och där ute i skogarna har hon ett rätt tufft klimat, bara grabbar och deras uttjatade jakthistorier och den ena skryter värre än den andra. Men det fixar hon bra och kan ändå koncentrera sig på sin jakt.
Det fränaste av allt är att hon inte bara är en snärtig pingla, hon kan skjuta också!

Jag hoppas verkligen att hon får knäppa gubbarna på näsan som hon brukar och har god jaktlycka. Jag och Clara kommer att följa jakten med spänning via SMS!

Inga kommentarer: