söndag 28 september 2008

Safta & sylta

Söndag är snart måndag. Innan jag har kommit så långt att jag kan krypa ner hos mina älsklingar lär det ha blivit måndag med råge.

Jag har här på kvällskvisten kokat ihop äppelmos smaksatt med lime och tidigare idag gjorde jag en äppelkräm med kanel och vanilj. Crille och Monica kom med en stor kartong äpplen här om dagen. Jag älskar att ta reda på höstskörden. Koka mos, kompotter, sylta och safta. Tyvärr har vi dåligt med förvaring såklart, vi bor ju än så länge i lägenhet. Riktigt tråkigt, jag längtar till vi bor i hus och jag har min egen jordkällare.
Den ska vara proppfylld med söta små burkar med handskrivna etiketter, saftflaskor, potatis och allt som man kan hamstra inför vintern.
Jag är uppväxt på det viset och saknar ofta att kunna förvara grejer som hör hemma i en källare.

Mina föräldrar har en jordkällare inne i huset. En lucka i golvet, en trapp ner och där finns plenty of förvaring! Det är nog nåt norrländskt tror jag, jag har då aldrig sett det nån annanstans än där uppe. Väldigt finurligt iallafall!

Jag och Clara hann med en härlig höstpromenad medan Petri hämtade upp garderobsgrejer på IKEA tidigare idag. När vi var tillbaka hade han byggareBob kläderna på och sågade och spikade för fullt. Så himla underbart, jag har bara väntat på denna garderob i två år tre månader och fyra dagar!
Medan han byggde skalade jag räkor och gjorde en het räkpasta, om jag får säga det själv så var den sjukt god.
Räkor blir till förföriskt god pasta

Äpplen blir till en syrlig kräm

Inga kommentarer: