måndag 15 september 2008

GI

Anna-Lena och Kent kom över och hälsade på här om dagen. Jag svängde ihop en smurrig chokladkaka med mandel och honung. Den kakan är himla bra, en GI måltid kan man nästan säga. Och utan att jag visste det det så körde dem just GI-metoden, så dem kunde lugnt proppa sig fulla av min kaka.
Inget fett, mjöl eller mjölk bara nyttiga grejer å så är det gott till och med!
Och jag är ju inte den som är den och delar givetvis med mig av min nyttiga godsak.

250 g mörk kvalitetschoklad med hög kakaohalt
6 ägg
3 msk flytande honung
1/2 dl kaffe
1 lime, det finrivna skalet
1 dl hackade mandlar
kokosflingor till formen
1 msk rapsolja
rårörda blåbär


Ugnen på 200 grader. Smörj en form med löstagbara kanter med rapsolja och ströa med kokosflingor.
Dela äggen och lägg gulorna i en bunke. Vispa äggvitorna till ett hårt skum med elvisp. Vispa så pass att du kan vända bunken upp och ner utan att vispet faller ur.
Bryt chokladen i mindre rutor, smält i vattenbad eller i micron.
Häll sedan chokladen i äggulorna och tillsätt kaffe, rivet limeskal, hackade mandlar och honung och rör om.
Blanda ner chokladsmeten i äggvitorna och blanda ordentligt. Häll över blandningen i formen och grädda i mitten av ugnen 10-12 minuter.
Ställ sedan in kakan i kylen i 2 timmar innan servering. Servera kakan med flytande honung och rårörda blåbär.

Och om man råkar glömma bort att det var nyttig man skulle vara kan det ju vara gott med en fluffig vaniljsås eller glass till kakan.
Smaklig spis!

1 kommentar:

hemma bäst sa...

himla så gott!! skulle vilja vara där och fika.. kramis