fredag 11 januari 2008

Cravings

Jag får väldigt ofta frågan om vad jag har haft för cravings under graviditeten. Det första människor runt ikring frågar när de får höra att man är gravid är ”men hur mår du då, mår du bra?” tätt efter kommer ”vad har du haft för cravings?”
Och den som frågar har väldigt höga förväntningar på att få höra något galet man frossat i under graviditeten. Typ äckliga grejer som murbruk, sura disktrasor, att man inte kan sluta tänka på fettdrypande chorizos och tvingar upp sin andre hälft mitt i natten för att springa på korvmojen.
Jag får ju då göra alla besvikna och meddela att jag inte haft några galna cravings, nästan lite tråkigt. Ibland funderar jag på att ljuga ihop en liten historia för att låta lite fränare.

En liten craving var väl att jag åt enormt mycket apelsiner under de fyra första månaderna när jag mådde konstant illa, men det var ju en rätt fräsch craving.

Jag har däremot känt avsmak för rätt mycket grejer som jag annars gillar. När Petri kom och la sig helt nyduschad och mysig höll jag på att få nervsammanbrott av hans deodorant. Ändå är den typ så mild en deo kan vara, men lukten stack i min känsliga näsa så jag blev på dåligt humör.
Ostbågar har också varit enormt påfrestande, annars är jag en stor missbrukare av ostisar men bara tanken på en båge har gjort mig illamående.
Även choklad, hmmrrr... jag det har jag lite svårt för än. Ibland går det men när jag tänker på choklad börjar jag små hulka.
En skum grej var att jag under en period inte kunde dricka vatten, helst inte kolsyrat. Det blev som en klump i halsen och ville bara vända tillbaka. Tack och lov är den perioden över.

Just nu är det rätt lugnt, eller jaa lugnt kanske man inte ska säga just nu vill jag äta allt å andra sidan. Är hungrig konstant, nä nu måste jag kolla kakburken i köket!

1 kommentar:

Erika sa...

hahaha... ja, jag hade noll cravings då jag var gravid med Saga så det är inte alls alla som får såna! Att må illa av blotta tanken på saker känner jag däremot igen, jag mådde sååå illa när jag såg nån äta mackor.. hur skumt som helst men så var det under ett tag*skratt*
Trevlig helg!
kramis!