fredag 2 januari 2009

Hektisk afton

Nyårsaftonsmorgon, ute är det full storm och vi har ingen ström i byn.
Mysigt det första två timmarna men sen blev jag lätt irriterad. Kvällens tolv gäster kunde eventuellt bli utan middag, svårt att ugnsbaka lax på stormkök.

Vi riggade hela huset, in med tre olika typer av stormkök. Levande ljus i varenda vrå, öppnaspisen på högvarv och in med gasolvärmare. Kallt väder var på väg in med stormen och huset blir kallt otäckt snabbt.
Pappa gav sig ut med spaden och skottade upp vägen till Fredrik och Mias vattenbrunn. Han fyllde vattendunkar och var nära att blåsa bort. Inte ens toaletten går att använda eftersom vattnet försvinner med strömavbrotten. Något körigt med tolv gäster och ingen toalett!

Jag bestämde mig för att känna in mitt norrländska lugn, det blir vad det blir, ingen stress...

Vi ordnade lunch på gasolköket, funkade utmärkt. Och jag började planera en nödmeny inför kvällen, Suovas!
Suovas skulle bli vår räddning, funkar att steka på gasolkök och inga komplicerade tillbehör är nödvändiga.

Nästan så jag blev lite besviken när strömmen kom tillbaka bara så där. Allt skulle ju lösa sig ändå. Nåja, efter en mycket hektisk eftermiddag fick jag ihop nyårsmenyn med hjälp av mamma. Gästerna verkade väldigt nöjda och det var nog jag också.

Förrätt: Hummersoppa, mammas tunnbröd och champagne
Varmrätt: Chili och enbärsgravad ugnslax med rostade rotfrukter, pinjenötter och smulad fetaost, till fisken en citruskräm. Och ett jättegott rött lätt fint rödvin.
Dessert: Hallonchock (hehe..glömde hämta upp dessertvinet från källaren, så det står kvar där än)
Slutligen kaffe, hembakat och en liten sluring till kaffet.

Funkade bra, vi blev mätta och glada och firade av 2008 och firade in 2009.
Raketshow av Petri, Isak och Micke ute på isen, nyårsskål i champagne å sen var det som klart.
Alla domnade av och en efter en gick hem till sitt. Jag tittade till min fina lilla tjej, pussade och kramade på henne och somnade vid tre. Det mest underliga och det härligaste året hittills var till ända. Vi ser fram emot ett helt nytt fräscht år att fylla med oförglömliga upplevelser!

Gott Nytt!!

3 kommentarer:

Erika sa...

hahaha, låter som en väldigt händelserik nyårsafton för er! Skönt att strömmen ändå kom tillbaka! Vi klarade strömmen men befann oss ju på sandön vid kusten så där blåste det på rätt bra med...
Gott nytt år!
kram!

Cillan bloggar sa...

Just ja, stormen var väl som värst borta hos er, usch...

Gott nytt tillbaka! Snart borde väl bebisen komma, spännande!!

kram

Erika sa...

ja, värst vet jag inte men man fick då hålla i hatten när man gick utanför dörren*skratt*
Jaa, nu tycker jag gott att bebis kan ta o komma, bf är ju 15:e så det är ju inte länge kvar alls, för mig får den komma NUUUUU!=)
kram!