tisdag 20 januari 2009

Badglädje

Clara har kommit över skumbadsskräcken. Det tog väl ungefär sju kanske åtta bad innan hon hajade vitsen med skumbad. Första gången var det ruskigt otäckt och hon skrek som besatt, gångerna efter var läskiga men hon lugnade sig vart efter. Och idag tyckte hon det var helt ok. Hon skrattade högt när jag lät baddjuren dyka ner i skummet och förrsvinna, sen letade hon nervöst och bubblade av skratt när hon återfann dem.

Efter badet var liten pyssling helt trött och höll på att somna redan på skötbordet. Men så vände tröttheten till övertrötthet och hon speedade upp tempot rejält. Hon vägrade att ligga på rygg och tyckte att jag kunde fixa blöja, insmörjning av salva och pyjamaspåtagning när hon ligger på mage åt fel håll, nedåtskruvad för att kolla in tvättmaskinen. Såklart omöjligt och det slutade med att jag fick avsluta kvällsbestyren på soffan medan hon kollade TV. Efter vällingen blev hon åter sjövild och försökte bestiga mitt huvud, hon rejvade loss i några minuter och sen la jag henne i sängen. Bonk... hon somnade.

Petri tog disken eftersom jag lagade maten (fin deal!) och jag hamnade raklång i soffan och orkade inte röra ett finger på hela kvällen.
Jag gjorde en rätt trevlig grillad lax till middag. Marinerade laxen med medelhavsolja, soja, honung, chiliflakes och ingefära. Och till det fick vi nudlar som jag blandade ihop med soja, riven morot, palsternacka och en aning chili.

Nu ska jag röja upp efter Clara som roat sig med att "sortera" papper idag. Det ligger en miljard papper, kuvert, plastmappar och annat runt golvet. Sen ska jag baske mig försöka komma i säng i vettig tid.

Inga kommentarer: