torsdag 29 november 2007

Julstämning

Stockholms vintern är inte rolig. Igår blev jag överlycklig när det snöade och var helt vitt på marken när jag gick hem. Jag blev så inspirerad och julstämningen infann sig kvickt. På Granit köpte jag mig ett julpynt och gick vidare. Julpyntet är ett ris inklätt med små små lampor som jag ställde i en hög glasvas i vår hall, blev riktigt mysigt.
När jag på morgonen plockad fram mina varma gosiga vinterskor och begav mig till jobbet insåg jag än en gång att jag blivit lurad. Snön var putsväck borta och nu öste regnet ner. Deprimerande...

För att försöka hålla kvar julstämningen eller snarare återfå den tog jag på mig att julpynta kontoret. Under förmiddagen idag har jag hängt upp adventsstjärnor och shoppat in lite julprylar. Och under eftermiddagen tänkte jag bygga ihop ett pepparkakshus tillsammans med receptionshäxan.

Jag fullkomligt älskar julen och längtar hem till byn mer än någonsin! Det är sjukt mysigt att komma hem till mamma och pappa och hela vårt juliga hus. Pappa står för dekorationerna utanför, hörde rykten om att han redan tänt granen och fått upp en del ljusslingor där ute. Och mamma ser till att huset är så där juligt, hemtrevligt och varmt inomhus. Inte för mycket utan alldeles lagom och det viktigaste, alltid en riktigt gran!
Förutom pynt är mamsingen en klippa på att baka och laga god mat. Farligt god, det blir en hel del fikande när man är hemma.

Jag hoppas att även jag blir en sån pysselmamma som bakar och lagar egen god mat. Fixar och donar hemma så att ens egna barn verkligen längtar till julen.
Jennie har blivit en sån grym pysselmamma, kolla bara vad hon styrt upp julkalendrar till barnen och fixar hemma, Hemma Bäst.
Jag måste försöka hinna med ett besök hem till dem innan jul och insupa miljön.

1 kommentar:

hemma bäst sa...

gulle dig!!Ja försök att ta dig hit, jag saknar dig och vill se magen!kram