torsdag 20 oktober 2011

Torsdag

Torsdag och då blir det soppa och pannkakor hemma hos oss. Pumpasoppa idag och pankisar med en touch av vanilj, fluffig lättvispad grädde såklart och blåbär från frysen, plockade i Kuoksu. Vi får besök också så hinner jag bakar jag nån baguette eller nåt bröd med fyllning, har ett som jag diggar lite extra med oliver. Och jag har ju kvar en bit av min parmesanost som inhandlades i Rom. I och för sig såg jag att husmusen varit framme och norpat en STOR bit, eller så var det Petri och Johan som nallade på MIN ost när jag åkte till Göteborg, grrr...

Jag gör pumpasoppa en gång per år, till Halloween vanligtvis men nu blir det nu. Har en gång ätit en ruggigt god soppa på pumpa och försöker hitta den smaken igen, inte lyckats. Idag testar jag en ny variant igen, känner att det inte är just den soppan, den där fasligt goda men jag tror den blir bra ändå.

För 6-8 personer:
1,5 kg pumpa (jag brukar köpa den som är formad som ett jättepäron och lite ljusgul i färgen)
2 gula lökar
4 vitlöks klyftor, kan bli fler om jag är på humör
1 msk smör
12 dl mjölk
4 grönsaksbuljongtärningar
4 dl lätt crème fraiche
2 st lime, skalet och saften
2 tsk sambal oelek
färsk koriander

Skala och skär pumpan i tärningar, hacka löken.
Fräs löken i smör, tillsätt pumpa, mjölk, buljong och koka typ 10 minuter.
Mixa och rör i hälften av crème fraiche. Smaksätt med lime, sambal oelek och kanske lite salt.
Koka upp och servera med en klick crème fraiche och färsk koriander!


Inga kommentarer: