torsdag 13 oktober 2011

Första lektionen

Men så bra det gick, första dagen på ridskolan. Clara var yngst med sina 3 1/2 år men jag tror fasiken hon var bäst! Ridlekis heter det, och jag trodde att det skulle vara mer lek på hästryggen. Mer sån ridskola jag gått på. Den med syrran som ridlärare och där man varvat fotbollsplan och gjort jordens alla tänkbara ballansövningar (jag har ridit sen jag var fyra och haft egen häst typ 15 år eller nåt och aldrig ridit i ett ridhus, aldrig tagit en lektion). Ulrica har lärt mig allt jag kan, snudd på i alla fall. Vi var väl på nåt ridläger där några somrar men annars är vi som sagt autodidakta, jag och syrran. Och jädrar i gatan vad kul vi har haft med våra hästar! Och rätt duktiga var vi nog också.

Den första ridlektionen var väldigt mycket på riktigt direkt från start. Ridhus, wow! Tjejerna övade på volt, volt tillbaka, halt, trav och att hålla avståndet. Avancerat må jag säga för en som inte ens hunnit fylla fyra år. Men det var inga problem för Clara. Hon fick även lära sig att sitta rätt, rak i ryggen, hälen ner och det rätta greppet om tyglarna.

I stallet borstade Clara Ron som hon blev tilldelad under uppropet. Hon var med och sadlade men nådde inte upp även fast Ron är världens minsta. Hon var mycket noga med att själv få hämta och bära in tränset. Sen studerade hon i detalj hur jag satte på det. Och ut skulle hon såklart leda honom själv, jag fick en ond blick när jag försökte hjälpa till.

Hela familjen var med. Petri kämpade med sin hösnuva och Frank gjorde allt för att hålla sig vaken, han somnade precis när det var dags för Clara att ta sig upp i sadeln. Men det var ändå en fin support trupp hon hade med sig.

Det var en lycklig tjej, första dagen på ridskolan!

1 kommentar:

Erika sa...

Men vad roligt med ridskola=) Kommer ihåg när jag började 4 år gammal och bara fick rida Ciccus, en lite shettis som BARA kastade av mig,haha!