onsdag 12 oktober 2011

Olika typer av mutor

Jorå, det finns olika typer av mutor. Dagens muta togs emot på ett otroligt bra sätt. Igår när jag "vaktade" köttsoppegrytan som kokade i tre timmar laddade jag bl.a. hem ett nytt Toca Boca spel till min iPhone, Toca Store. När Clara vaknade 07:33 och jag som vanligt var så trött att det var helt omöjligt att öppna ögonen, puttade jag över telefonen till henne. "Åååå tack mamma du är så snäll!" Hon blev på ett fantastiskt glatt humör när hon upptäckte att där fanns ett nytt spel. "Mamma vad har du gjort!!?, här finns ett nytt spel!. Bara till mig, å vad du är snäll!" Hon satte sig i sängen och började spela och visade hela tiden Frank hur man gör. Han blev superintresserad och försökte på alla sätt att ta sig till telefonen och blippa han också. Dom var helt uppslukade av det nya spelet och jag kunde blunda ett litet tag till.

08:05 var jag så tvungen att ta mig upp för att fixa frukost. Och Clara spelade, hon sa minst tio gånger innan frukost att det var det roligaste spelet på länge! Hon blev så glad över sitt nya spel att hon beställde gröt till frukost. Händer typ aldrig. Och hon åt upp HELA gröttallriken och dessutom alldeles själv. Händer heller typ aldrig. Full fart till toaletten, borsta tänder, tvätta händer, på med kläder. Allt gick av bara farten och då och då frågade hon om hon kan få spela en stund efter dagis. När jag sa ja studsade hon upp och ner några gånger och fortsatte med sina morgonbestyr.

Ett nytt spel till iPaden eller telefonen funkar alltid som muta då såna metoder kan underlätta ens vardag. I alla fall hemma hos oss!

Inga kommentarer: