torsdag 23 augusti 2007

Slövecka

Jag har varit lite slö under veckan. Väldigt effektiv på jobbet men sen på kvällen har krafterna liksom tagit slut.
Igår lagade jag faktiskt mat hemma men övriga dagar har det blivit middag ute.

I tisdags käkade vi på en favorit som jag ofta tjatar om, Noodle House på Götgatan 62.
En liten vietnamesisk restaurang men supergullig personal.
Dem är alltid glada och känner igen en direkt man kommer in (ändå äter vi inte så ofta där).
Personalen vet direkt vad vi vill äta, deras kycklingsoppa! Egentligen en förrätt men vi tar den dubbel med lite ris till, riktigt riktgt gott!

Även fast det har varit en slövecka har jag gjort i ordning äppelsaft som ska dra till ikväll. Och även fryst in äpplen och torkat en del.
Tänkte att det kan vara lite mysigt att plocka fram till vintern, äta i fil eller bara kasta i gapet precis som de är.

Nu har mitt makro snurrat färdigt och jag måste jobba lite!

Receptet på äppelsaft som jag testade:
Ta en 10-liters hink och lägg i den:
Ca 6 L äpplen som är klyvda flera gånger (ta ej bort kärnhus eller kärnor)
Ca 6 L vatten
1 matsked citronsyra utspädd i vattnet
1 tesked natriumbensoat utspädd i vattnet

Låt stå minst 3 dygn, rör om en gång per dygn, ju fler dygn ju starkare saft

Sila och tillsätt honung enligt egen smak (jag brukar ta ca 250 gram).
Häll upp på flaskor, ställ i kylen och avnjut dem i den takt du vill
Äpplen på tork...

2 kommentarer:

hemma bäst sa...

spännande me äpplerna!! hör av dig om det blev gott!!puss

Johanna sa...

Ja, verkligen, det där lät ju asgott och jag får äpplen av min svärmor dessutom så det vore najs att testa!