torsdag 9 augusti 2007

Hungrig

I sommar har vi hunnit roa oss med något som vi båda trivs utmärkt med, god mat!
Vi gjorde ett besök på LUX vilket tyvärr var en besvikelse.
Det var mitt första besök på LUX och jag tror inte att jag återvänder i första taget.
Vi åt en 7 rätters avsmakningsmeny, ok men ingen rätt var så där fantastisk så man bara vill ha mer.
Jag kommer knappt ihåg vad vi åt men att portionerna var yttepytte minimini och att det inte smakade något speciellt.
Tråkigt, jag hade rätt höga förväntningar på maten.
Det var en himla tur att vi hade riktigt trevligt sällskap!

Tätt därefter, lite väl tätt kanske (dagen efter) använde jag vår sommarpresent från jobbet.
Ett presentkort på Mathias Dahlgrens nya restaurang på Grand.
Ojojoj, jag är fortfarande lycklig när jag tänker tillbaka på den middagen!

Så himla lyxigt, romantiskt och exklusivt, jag baxnar!
Allt från aptitretaren till desserten var en upplevelse. Svindyrt men det var värt varenda krona.
Rekommenderas starkt!

Något som jag också gärna rekommenderar är 50 kvadrat i Visby.
Mysigt litet ställe med supertrevlig personal. Ägarna Fredrik Malmstedt (landslagskock) och Laila Löfkvist är alltid på plats vilket märks på matlagningen.
Nytt för i sommar var att de endast serverade avsmakningsmenyer. Suveräna menyer men synd att man inte har valmöjligheten att äta en ”vanlig” tre eller två-rätters.

Vi rasslade av menyn som heter Gourmand, really really nice.
Jag älskar Carpaccio och det var nog favvorätten i denna meny.
Rätt nr 6 var jätterolig, den bestod av rödbeta, salmiak och sorbet. Skumt men en rolig smakkombo!

Apropå Carpaccio så har Lokal på kungsholmen en riktigt bra carpaccio och en supergod risotto, nästan den godaste jag ätit. Lite otippat men det är värt ett besök om man gillar risotto!

Nu blev jag duktigt hungrig av allt matprat, dags att dra hem och koka till nåt.

Inga kommentarer: