söndag 6 januari 2013

LCHF

Med handen i pralinasken och mumsandes på två bitar ljuv mörk choklad med en krämig mintfyllning kommer Petri hem. Just när jag känner att min hand ofrivilligt är på väg tillbaka till pralinerna för att fylla munnen med inte bara en utan två bitar, denna gång crispy toffee som jag spanade in tidigare. Då hivar han upp en present framför mig. Jag hinner inte till chokladasken. Jag har fått en kokbok i present, bara så där. "Lättlagad LCHF, 100 enkla och snabba rätter"...

Okej...

Detta var nog effekten av att jag imorse sa med en sträng röst att nu jädrar är det dags att vi börjar träna, vi ska ner i vikt båda två. Minst 10 kg!

En god gärning, omtänksamt, ett försök, men... Alltså jag och dieter, inge bra. Jag klarade faktiskt av fyra veckor med Cambridge och tappade mina första 10 gravidkilon förra hösten. Och jag har hållt det men inte tappat ett gram av resterande 10 kg. Det var vidrigt och extremt men jag fixade faktiskt det. Annars är mitt motto att träna skiten ur mig och bara äta godis på lördagar. Brukar funka men nu med barn och en gammal kropp så håller det inte. Träningen kommer längst ner på prioriteringslistan och godis unnar jag mig hela tiden.

Jag blev först lite irriterad över presenten. Det hjälper väl inte att köpa en bok och tro att det bara händer. Det gäller att vara peppad och köra fullt ut. Att laga nån rätt då och då från en LCHF bok för att lätta ångesten, för att med största sannolikhet svulla godis till efterrätt och ta en bulle till kaffet, det håller ju inte. Men sen bara bestämde jag mig.

Så nu mina vänner tänker jag faktiskt dela med mig av min LCHF resa. Enjoy!

Den startar ungefär 17:00 idag söndag den 6 januari 2013. Jag ska bara jobba nån timma medan barnen är på kalas. Jag ska jobba effektivt, ta en sista chokladbit och en stark kopp Nespresso. Sen åker all choklad rätt ner i sopkorgen.