tisdag 7 februari 2012

Små saker

Det är små saker som gör livet glatt. En omtänksam man som laddade kaffebryggaren igår morse exempelvis. Bara att trycka på knappen när jag susade förbi för att koka gröt som Clara beställde till frukost. Jag får morgonkaffe på morgonen rätt sällan, det hinner ofta bli närmare lunch innan jag får till det och hinner ladda kaffebryggaren. Min frukost och mitt kaffe måste oftast prioriteras bort på morgonen på grund av tidsbrist. Jag skulle kunna kliva upp tidigare, jovisst men jag orkar inte. Tröttheten på morgonen och det ofattbara att det verkligen är dags att kliva upp uppstår vaaarje morgon. Det är segt att kliva upp och vi är lite sega i starten. Både jag och Clara måste få vakna till framför TVn en stund och sen dundrar vi på för att hinna till dagis.

Här för nån vecka sen dök Petri upp oanmäld precis innan jag skulle dra på Frank ytterkläderna och skynda till dagis med Clara. Jag minns inte varför han kom men det var väl nåt han glömt. I samma veva kunde han ta med Clara och lämna för en gångs skull. Också en liten sak som betydde väldigt mycket. Skönt att slippa bängla in Frank i ytterkläderna och släpa med honom som en vante under armen och skönt att själv slippa kliva ur morgonrocken. Ett annat lugn direkt och en liten lycka just där och då.

Och att få komma iväg och träna på kvällen (ensam UTAN barn) ger också ny kraft och gör livet glatt, ännu bättre på dagen men så glatt blir det sällan. Jag måste bli bättre på att ta mig iväg, behöver ju det sjukt mycket också. Står helt still i min viktnedgång sorgligt nog och min kropp gör ont. Behöver bli stark och slank rätt snart känner jag. Det behöver vi båda två, jag och Petri. Dags att ta tag i det där...










Och tänk bara vad en omelett kan göra livet lite gladare. Hungrig som få här om dagen. Ingen mat hemma förutom barnmatsburkar... Å så hittade jag äggen och rensade kylen. Rädisor, tomater, blomkål, brieost,  basilika och lite parmesanost. Mätt och glad!

Inga kommentarer: