onsdag 9 november 2011

Mamma!

Frank sa mamma idag!! Naaww... sötis, han har tjata "pappa" i flera veckor nu. Och jag har tjatat tillbaka "mamma", "mamma!!". När vi gått igenom "vart är lampan?", "vart är klockan, TVn, tavlan, Clara?" osv. Då har vi även övat på vem Frank är och vem mamma är. När jag frågat "kan du säga mamma?" då tittar han på mig, blir jätteglad, funderar och säger "pappa!!".  Ååå så har vi försökt igen och jag får alltid samma svar, "pappa!!"

Men nu är ordförrådet utökat till mamma, pappa och nåt som låter som titta. Det säger han alltid med en viskande röst, det låter lite hemligt och tyst och det kommer mest hela tiden. Så det betyder mest troligt ingenting eller så betyder det precis allting.

Oj, nu har han rivit sönder mitt mönster på stickade TV-sockar, mitt enda mönster jag nånsin ägt. Det enda jag förövrigt lyckats sticka nån gång och senast jag gjorde det var nog, låt mig tänka... kan var upp emot åtta år sen. Så det kan väl kvitta att han nu strimlat hela skiten.

Och Frank är i princip vuxen nu, han äter som en hel karl på fasta tider.Gröt till frulle, riktig mat till lunch, mellanmål runt klockan tre, mat till middag och en vällingsluring innan god natt. Och på natten borde han inte behöva nåt men oftast blir han akut sugen och skriker tills han får ersättning, det är det som serveras efter midnatt.

Och nu ska jag bli bättre på att laga egen mat till Frank istället för köpes. Köpes är bekvämt som sjutton men inget slår såklart hemkört. Och Frank verkar gilla det också. Han älskar avokadopastan jag gör, mixad avokado, en gnutta vitlök och en gnutta flytande smör som blandas med pasta.
Idag smaskade han i sig potatismos på pottis, morot och ersättning istället för mjölk. Till det köpes frikadeller och päronskrap till efterrätt. Han sa mmm mellan varje tugga och gapade som en fågelunge för att snabbt få mer. Det är en fröjd när det här med maten fungerar bra!

Inga kommentarer: