fredag 27 mars 2009

kontraster är en rätt frän grej

Pigg som en gammal panschis satt Clara och gurglade i sängen 05:33 imorse. När hon såg att jag gläntade på ena ögonlocket började hon spinna på i ett skyhögt tempo. Händer och fötter virvlade runt i sängen i ett virrvarr tillsammans med kudden, täcket, gosekaninen och nappar.
Jag såg direkt att det inte fanns en chans i världen att hon skulle somna om.

Jag segade (Clara studsade) upp och kokade välling. Mamma var precis på väg till jobbet men hann pussa på Clara några varv innan hon åkte.
Efter vällingen kom Freddan förbi, pappa kokade kaffe och sen dök även en annan skogsgubbe upp. Strax efter 07:00 flög kartor över skogar upp på köksbordet och plötsligt satt jag och Clara mitt i ett jobbmöte. Händer inte direkt ofta att jag sitter i jobbmöte i mjukisbrallor, hemstickade yllesockor, slabbig t-shirt, morgonruffsig frisyr med vällingflaskan i högsta hugg.
Men det finns olika typer av jobbmöten...

Olika typer av jobbmöten, olika typer av liv, storstadsliv och byliv. Grymt härligt båda två!
Det är ju lite läckert att som nu för Fredrik och pappa att hoppade på skotern för att kolla på jobb. En dag som denna med några minusgrader och solen som gnistrar mot snön är det nog inte helt fel. Det är såna dagar man bannar sig för att ha ett kontorsjobb.
Men jag kan ju tänka mig att det inte känns lika lustfyllt att dra ut när det är -30 och snålblåst. Då kanske även dem önskar att de hade ett kontor att gå till i fina nyputsade skor, greppa en espresso i kaffemaskinen, diskutera världesekonomin och läsa Dagens industri. Kolla ut genom fönstret, sucka över tråkigt väder och slå sig ner i ett konferensrum där det serveras färsk frukt, karameller och bubbelvatten. Dra handen genom en kletig bakåtkammad frisyr och fundera på om man orkar ta sig ut på lunchen för att köpa en ny golfklubba.

Nja nä jag tror inte att varken min bror eller papsingen önskar sig ett sånt liv. Men fränt vore det ju att få byta ut gubbarna på kontoret mot pappa. Kontorsgubbsen hade antagligen fallit helt när det gäller att köra skogstraktor och klara av att överhuvudtaget överleva. Men jag tror fasiken att pappa hade glidit in på kontoret och tagit över fullständigt.

Inga kommentarer: