torsdag 15 november 2012

Coq au vin

Det är snart helg och jag sitter i soffan och funderar på helgmenyn. Fick ingen direkt idé, inget direkt sug... Annars brukar det komma ett visst sug efter något när jag börjar fundera ut en meny och då måste jag laga det.

Förra helgen köpte vi hängmörad biff av finaste slag på Sandströms i Nacka. Det var Petri som travade in där efter en lördagslunch med Familjen Norrman på Melanders Fisk. Det var första gången jag var in där och jag blev helt till mig! Härlig butik, härliga gubbar. Även fast det var övervägande unga gubbar som kanske inte kommit upp i en ålder då man kallas gubbe så var dom ändå som söta små gubbar. Alla bar hatt, en fin liten hatt. Kändes 50-tal, kanske det inte var men kändes så. Och go musik. Och dom har korvstoppningskurs, bara en sån sak!

Tyvärr var Frank inte lika intresserad av att stirra på vare sig gubbar i hatt eller ner i en köttdisk, han hade upptäckt djuraffären precis bredvid. Han gjorde tre rymningsförsök och vid det sista tog vi en vända in för att kolla på fiskar och marsvin medan Petri pratade kött med gubbarna i hatt.

Det blev hängmörad biff med honungsglaserad potatis och lite rotisar, vitlöksrostad broccoli och rödvinssås till middag.

Efter en dag på både Sjöhistoriska och Polismuseet lagade vi Wallenbergare till söndagsmiddag. Som sig bör med gröna ärtor, potatismos och skirat smör.

Helgen innan fick jag dille på Chili, fick det inte ur smaklökarna så jag var tvungen att ordna med långkok. Högreven kokade nog till sig i 4-5 timmar och chilin blev precis så bra som jag förväntade mig. En trevlig guacamole och ett schysst rödtjut så var allt på plats.
Samma helg blev det en fiskgryta på lax, torsk och räkor med basilikakräm och ugnsgratinerade bröd med västerbottenost...

Och jag blev plötsligt sjukt hungrig. Inte läge att börja mumsa mitt i natten. Fast kanske nåt litet mums ändå... alltså väldigt litet.

Och jag tror att jag måste laga till Coq au vin till helgen, DET kanske det blir!




Inga kommentarer: