tisdag 21 december 2010

Störst går inte först

Folk skiter verkligen i att man är världens största gravida person med onda fötter, trött rygg och blodsockerfall. När jag stod i kön för att fylla min jultallrik på Opera källaren hann jag räkna till fem kostymklädda herrar som trängde sig före mig. Till den sista sa jag, lite skämtsamt MEN med en vass underton ”jaja, träng dig före en gravid bara, gör det du också”. Han vände sig om och sa ”ojdå, jaha jasså du är gravid” Så stirrade han på magen som ingen kan undgå att se, sket fullständigt i det och stod kvar framför mig. Jag blir irriterad på det där äckliga trängarbeteendet även som ogravid men extra mycket nu kan jag säga.

Annat var det i Spanien, ojoj. Förstaklassig service för gravida. När jag ex. stod i kassan för att betala min läsk såg jag kvinnan längst fram, som redan packat upp alla sina varor på bandet. Viftandes och pekandes mot mig, hon gav sig inte. En gravid står inte i kö, fram med dig! Och sånt stuk var det på alla. Alltid förtur i toakön, folk reser sig upp och erbjuder sittplats osv. Ett mycket trevligt beteende som dock inte existerar i Sverige. Kom bara å tänka på det...

2 kommentarer:

Erika sa...

Fast Sverige är nog att ta i, tror du inte det där är lite stockholms fenomen? Där alla är stressade och bara har sig själv i fokus? Jag har aldrig märkt av nåt sånt här när jag varit gravid, utan här har man fått gå före i diverse olika köer...

Cillan bloggar sa...

Ja mest Sthlm kan jag tro men man känner av det lite här och var.