onsdag 21 april 2010

Röda små trollingar

Förfärligt trött. Klockan är tydligen 21:40 och jag har inte kommit igång med kvällsjobbet än. Ruttnar på att min 70% tjänst är ett skämt, funkar mera dåligt. Idag var jag verkligen tvungen att tvätta undan en del av tvättberget som börjar bli ohållbart stort, och röja upp rent allmänt. Jobbet fick snällt vänta. Jag lagade mat till mig och Clara, rödspättagratäng med sötpotatismos, hon tyckte det var skitäckligt. Petri kom hem senare för att äta, han tyckte det var fantastisk gott. Clara har mycket kvar att lära...

Men hon lär sig nya fräna grejer mest hela tiden vårat lilla älsklingsgryn. Nu bubblar det upp långa meningar och vi förstår varandra precis. På dagis var de supernöjd över att Clara lär sig engelska ord så snabbt. Clara verkar förstå en hel del men pratar inte engelska mer än att hon härmar när man säger nåt på engelska. Låter hur coolt som helst!

Hon har lärt sig att åka rutschkana helt på egen hand, jag såg det när jag tjuvkikade ut på dagisgården för ett tag sen. Bara för några veckor sen hade hon problem med att komma upp för stegen själv och när hon åkte var det lätt att hon fick bakvikt och slog i lilla huvudet. Men nu körde hon järnet helt på egen hand och hon var så glad. Studsade som en liten boll på dagisgården och försökte ivrigt tränga sig i kön upp till rutschkanan eller ”pingelkana” som hon själv säger.

Hon har lärt sig att bada i stora badkaret och vågar numera lämna sin lilla badbalja. Hon har lärt sig att till Uppsala kan man åka buss men till Kiruna flyger man, med stooora flygplan. Och flyga är väldigt spännande och roligt på många sätt, man får bl. a. härliga mutor i form av godis, bullar och leksaker. Hon har lärt sig att mamma hämtar på dagis när hon jobbat färdigt, hon kommer efter att alla barnen ätit mellis. Och ofta är hon väldigt ivrig och det enda hon gör efter mellis är att tala om för de andra barnen att "mamma kommer snart, mamma jobbat färdigt snart"

Vidare så har Clara fått sina första par trosor av farmor. Det känns stort och Clara bär dem väldigt gärna och ser oerhört mallig ut. Det är ju fortfarande blöja som gäller men inom en snart framtid är det nog dags att lägga ner blöjbytandet. Nu är hon ju en stor tjej! Idag mallade hon runt med sin söta små trollingar (utan blöja) och blev något förtvivlad när det plötsligt gick över styr. Pink över hela vår koskinnsmatta, jag blev också förtvivlad kan jag säga…

Nä, lite kaffe och en effektiv timme vid datorn sen tänkte jag somna på spikmattan och hoppas på att vakna som ny och fräsch imorgon.

Inga kommentarer: