onsdag 29 april 2009

Störigt och rörigt

Jag blir lite störd när rutiner plötsligt förändras, lite snurrig och villrådig. Med ett litet barn borde jag väl ha vant mig vid att rutiner ändras exakt hela tiden. När man tror att man fått in en bra rutin och det har funkat på samma sätt i minst en vecka, och det dessutom funkar bra. Å så helt plötsligt ändrar Mini sina rutiner helt av sig själv och det man gjorde innan som funkade så bra funkar helt plötsligt inte alls. Störigt och rörigt!

Claras sömnrutiner har varit detsamma i en väldigt lång period och vi gör alltid på samma sätt. Funkar hur bra som helst. Hon somnar för natten ca 19.30 utan strul, vi lägger henne och säger god natt och hon somnar. Hon sover hela natten och kan lätt dra på till 07.30 ibland mindre ibland mer. Hon vaknar, dricker välling, kör järnet fram till frukost och somnar som en smäck efter 10. Vaknar på ett strålande humör och håller igång till 14-15 tiden sen är det dags för nästa lutare på ca 1 timme. Och efter det kör hon på tills det är dags att dra på pyjamasen igen.

Men nu plötsligt verkar ingenting funka som det gjort tidigare. Vi måste tänka om och styra upp nya sovrutiner, bökigt..
Idag tänkte jag testa med att hon bara sover en gång och det på eftermiddan. Gick åt skogen, hon blev plötsligt akut trött och det fanns inte mycket annat att göra än att lägga henne.

Såå, nu ska jag passa på att planera vad vi ska slänga på grillen till helgen. Fisk tror jag... vi får se.

Inga kommentarer: