måndag 28 juli 2008

Solklåda

Mina huskurer hjälpte inte, Petri var tvungen att åka in till akuten med sin solklåda. Han äter tabletter för en inflammation i handen och det var tydligen inte världens bästa kombination att steka i solen i två dagar.
Jag har smort in honom med kylbalsam, han har duschat kallt, ätit glass för att kyla ner sig, legat på blöta kalla handdukar, jag har pudrat med potatismjöl och geggat in honom med fil men inget hjälpte. Efter att jag googlat solklåda på korsen och tvärsen, kollat igenom sjukvårdsupplysningen på nätet och slutligen ringde sjukvårdsupplysningen blev beslutet att åka in till SÖS.

Ungefär världens tråkigaste att sitta på akuten när man borde sova som bäst. Och jag kan ju inte ens följa med som sällskap. Men det var nog ett klokt beslut, han kunde inte sitta still och klådan blev bara värre och värre. Det hade ändå inte blivit mycket till sömn, enda stället där det lugnade sig lite var i duschen och där går det knappast att sova.

Jag antar att han får nån kortisonsalva, mycket annat kan man nog inte göra. Hoppas verkligen att den hjälper omgående, det såg oerhört jobbigt ut.
Extra jobbigt var väl att jag inte tog honom på allvar från början, men det fick jag också höra innan han åkte iväg.
Med en liten ynklig sån där tyck-synd-om-mig-röst sa Petri "Och du som inte trodde mig"
Jag får väl pussa lite extra på min sjukling när han kommer tillbaka som kompensation.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här googlar man omkring på samma dilemma och hamnar på din blogg, Vad blev fallet? Fick han kortison eller? Är det något man kunde fixat utan att åka iväg?
/Pernilla

Cillan bloggar sa...

Nä det blev inget kortison. Han åkte in till akuten och satte sig och väl där avtog klådan och han vände om och åkte hem ;)

Det är tydligen svinjobbigt ett par timmar, knappt så man tror man ska överleva och sen avtar det rätt snabbt.