fredag 31 juli 2015

Jodå tuppen han gal!

I början var det mysigt, charmigt, hemtrevligt osv.. Nu börjar jag ledsna på gårdstuppen! Jag vet inte om han är lycklig eller olycklig men han gal oooaaavbrutet. Möjligen solsting. Hans hönor är söta och försynta. Dom smyger upp bland fikonträden på eftermiddan. Speciellt en av dem, hon är här varje dag och har med sina kycklingar. Två gula, en brun, några fläckiga och en helt svart. Hon har en väldigt speciell hoppteknik när hon spänstigt skuttar upp mot grenarna och plockar fikonen. Kycklingarna mumsar på fallfrukt från päronträdet. Väldigt sött litet sällskap men den där tuppen, han vill jag helst göra en mumsig tuppgryta på.

Apropå mumsigt så köpte vi delikata Mallorcanska räkor av fiskhandlaren igår. Olika modischanger och storlekar. Detta gottade sig i pannan med olivolja från traktens oliver, en rejäl klick smör, massor av vitlök, het chili, lime, honung och persilja. Åååååå nästan dog så gott det var. Cava till detta, kvällssol som övergick till fullmåne och innan läggdags smög jag och Clara ner i poolen, mycket tyst och stilla för att inte väcka Frank.

Idag har Frank bestämt att vi ska testa bläckfisken hos fiskhandlaren. Vad jag kan komma ihåg så har jag nog aldrig lagat bläckfisk. Tar nog hjälp av mina spanska vänner för att få till den på bästa sätt.

Efter fiskhandlaren svänger vi förbi den lilla vinbutiken jag hittade när vi var ute med häst och vagn igår. Helt fylld med godsaker! Igår fick jag med mig en ljuvligt bubblig och bärig Lambrusco som avnjöts på verandan. Men även två prisvärda och härliga flaskor Cava. Så nöjd med den butiken, i utkanten av Cala Millor. Idag ska jag testa rödvin härifrån ön, hon hade ett helt gäng att rekommendera. Det var även en trevlig hylla med Pingusviner som bara stod där och frestade. Crazy priser, ja... men en del ändå ok för min plånbok. Ska titta lite på dem idag, bara titta. Och ruggit bra pris på Ron Zacapa XOn.. Det lutar åt en Romstänkare på verandan ikväll!

Nåt mer orkar jag nog inte fundera på idag. Jo, vi ska styra upp vilken dag vi hyr trampbåt, en sån med rutschkana är det bestämt. Och med på båten ska vi ha fika. Äppelmust och pepparkakor för vi har hittat en butik som säljer pepparkakor och Clara och Frank är toknöjda över detta!

Inga kommentarer: