måndag 13 januari 2014

Ungefär så här blev 2013

Året började och slutade i min älskade hemby - Kuoksu. Bara det säger mig att vi har haft ett fint 2013!

Januari
Jag börjar med LCHF. Ger upp efter tre veckor -3 kg.
Vi jobbar och står i. Det vanliga - magsjukor, förkylningar, Vab, mycket jobb och stenhårt arbete med vårt nya hus! Längtar till inflyttning men är lite rädd i smyg.

Februari
Vintern är på riktigt och vi åker mycket skridskor och gör många vintriga uteaktiviteter.
Två bröllop i februari varav ett i Nikkaluokta och min bror står vi altaret med sin Mia. Vackert!

Mars
MYCKET med huset, mycket jobb, mycket feber. Vi säljer lägenheten. Barnen fyller år och vi kalasar för sista gången i vår fina lägenhet. Det blir dags att flytta in i huset och det blir den första våren på 17 år som jag INTE åker upp till byn. Franks ordförråd växer i en rasande fart och våra småtroll börjar bli stora.

April
Älsklingarna skolas in på nya dagiset och är världens duktigaste. Vi har en ny tid framför oss, vi är ö-bor och husägare, flott! Det är mycket jobb och mycket fix hemma. Petri reser bl.a. till Florida och Frank passar på att köra igång med sin tvåårstrots.
Vi får ett tufft besked från en nära släkting. Tankarna är många och livet stannar liksom till. Det känns plötsligt ÄN mer viktigt att leva i nuet, ta tillvara på tiden och rå om sina nära.

Maj
Jag säger upp mig. Någon måste backa när det gäller jobb, det har blivit lite mycket av just jobb i våra liv. Oerhört läskigt men också befriande att bara vara "ledig". Petri kan jobba mer obehindrat, det blir mycket sena kvällar, nätter, representationer och resor för honom. Jag får mer tid för det bästa som finns i mitt liv, mina barn och min familj. En ny fas.
Våren tar fart! Vi inreder som aldrig förr. Jag och Petri återvänder till New York.
Älskade pappa och moffa fyller år, vi åker till Kuoksu. Det är glatt, det är högsommarvärme.

Juni
Midsommar i vårt egna hus med goa vänner. Jag besöker Prag och tycker det är överraskande bra.
Gästerna avlöser varandra och vi har fullbokat i gästrummet hela sommaren. Vi njuter av livet, huset och den fantastiska sommaren. Det blir Kirunafestival även i år och plötsligt har halva sommaren gått.

Juli
Frukost på altanen, sol, bad och lata dagar. Båtliv, vattenskoter och grillkvällar. Ungefär så hela tiden. Sommaren är som bäst. Jag gör en gryningsritt genom Stockholm en tidig morgon innan staden vaknat. Ett skönt minne och jag längtar tillbaka till hästryggen mer än nånsin.

Augusti
Lådbilslandet pratar barnen fortfarande om, det kommer vi göra om 2014! Ytterligare ett bröllop, denna gång i Halland och egentid med min man. Jag är i byn för första gången utan barn. Är med och ordnar en oförglömlig pubafton i byn. Sommaren rullar på och vill inte ta slut.

September
Sommaren är vår vän i år, den vill verkligen inte ta slut! Jag fortsätter att träna och min kropp jublar över detta. Helt otippat ringer de från mitt gamla jobb. Jag blir övertalad och återvänder men på mina villkor och bara när det passar mig. Vi åker till byn, jagar älg och umgås.

Oktober
Oktober snurrar på. Jobb, vardag och ett efterlängtat besök från Göteborg. Oktoberferre och dans på borden. Halloween, mycket monster och bus. Pumpor och läskiga discon för de små.

November
Börjar med årets bästa konsert. Movits på Berns, schysst drag. Mellan jobb och Vab åker jag till Riga, tycker det är helt OK. Vi solar och badar med familjen på Gran Canaria och livet är fint.

December
Mitt i julstöket dimper en ny kusin ner, vi välkomnar Edwin till världen!
Luciatåg på dagis och man smälter ihop till en liten klump eftersom man har världens goaste ungar.
Årets julbord för min del på Operakällaren och Melker Anderssons Trattorian, en fin avslutning när det gäller matåret 2013. Vi har haft ett gäng härliga matupplevelser både hemma, borta och på restaurang detta år.
Det blev några julfester, två 40-års firanden och som vanligt ett långt och skönt jullov i byn.

Nä, jag kan inte klaga. Vi lämnar ett fartfyllt år bakom oss. Jag väljer att komma ihåg det bästa, ler och lyfter blicken mot 2014!
GOTT NYTT 2014 från en del av min härliga familj!!






Inga kommentarer: