torsdag 14 januari 2010

Firar Petri med pompa och ståt

Tårta till kvällsfika, det var det ju en i familjen som gillade lite mer än alla andra! Pampigt skulle jag vilja säga, pampigt födelsedagsfirande. Clara på sång och keyboard, prinsessbakelse, kaffe, härlig tulpanbukett... rätt fulländat tror jag. Å jag hann köpa TVå presenter efter jobbet idag. Jubilaren är Petri men jag kom inte mer än över tröskeln innan Clara hade ryckt upp paketen ur påsen och gett sig på dem. Snörena hade hon runt ena foten och innan hon hann lämna över det ena paketet var hälften av innehållet redan på väg ut. "Ååååå mamma, åååå!" En sprudlande glad liten tjej som vibrerade av lycka och studsade runt mina ben. Sen gav hon sig på det andra paketet. Efter att hon fått riva och slita i papperet var hon nöjd och gick iväg med krusigt snöre som en peruk på huvudet.
.
Efter att noggrant bytt blöja på samtliga dockor och nallar, bäddat ner minst fem i dockvagnen och promenerat våldsamt runt i lägenheten hade hon tid att ge mig dagens första kram. Sen åt vi middag, Clara badade med pappa, pymmis på och så var det äntligen dags för tårta. Men frågan är om inte ändå själva ljusutblåsningsmomentet är det allra mest spännande. Petri hade ingen chans att blåsa ut sitt ljus. Clara tror att det är hennes uppgift här i världen - blåsa ut födelsedasgljuset! Och för all del, hon gör det ju så bra.

Inga kommentarer: