fredag 7 december 2012

Hjälpredor

Man har ju världens bästa hjälpredor eller möjligen stjälpredor. Intresset är i alla fall stort när det kommer till att få hjälpa till i köket. Efter maten igår kom Clara på att vi måste ha en eftterrätt och det kunde bara vara plättar och glass. Hon tyckte att det var onödigt att jag blandade mig i det där med att vispa ihop smeten, det kunde ju hon och Frank ordna så kunde jag luta mig tillbaka i soffan. Jorå så att... Dom satte fart och ordna med smet. Mjöl, vatten, salt men sen spårade det ur. Oboy, ketchup, kryddor, mjölk och sen började en och annan leksak dimpa ner i smeten.

Jag lät hjärtegrynen hållas och tillslut stod vi alla på rad med varsin bunke, varsin visp och varsin smet. Det slutade med att min smet åkte i stekpannan och övriga kockars smet åkte rakt ner i vasken. Och sen hade jag en härlig sörja att ta reda på medan småkockarna mumsade plättar och glass.


Inga kommentarer: