söndag 23 december 2012

Byhippa

En möhippa eller liksom en byhippa light anordnades igår. Bror min gifter sig och vi kom på att det var en ypperlig anledning att ordna med nåt kul. Vi tog med Mia, den blivande bruden på en liten överraskning. Bastubad, badtunna utomhus i -30 och julbord i Kangos. Innan slutmålet, Kangos tänkte vi oss en barrunda. Det blir ju som det blir här uppe i ödebygden. Bra blir det alltid men man vet aldrig riktigt vad som väntar. Första puben, Masugnsbyn. Där var det stängt. Andra puben, Junosuando. Stängt. Sen hittade vi till Särkimukka och det nya hotellet som byggts upp mitt ute i skogen. Öppet!! Och hur läckert som helst. En varm choklad med Minttu framför brasan och en kort sightseeing tur för att titta på slädhundarna. Nästa gång blir det helt klart en slädhundtur.

Vidare till slutmålet och en varm bastu väntade + bad utomhus mitt under stjärnorna. Det måste jag faktiskt varmt rekommendera. Efter bad blir man hungrig och efter bad med -30 i luften blir man tydligen sjukt hungrigare. Julbordet på Kangos Wärdshus var precis så mysigt som jag hade föreställt mig och det smaka mycket bra just denna afton.

På väg hem hade vi inte gett upp hoppet om att möjligen puben öppnat, men näe... Stängt. Så vi åkte vidare hem till Kuoksu.

Värmande dryck på Pinetree Lodge i Särkimukka.

Arctic Wild Adventures Kangos, bastu och poolbad
Och lite mat på det..

Inga kommentarer: