tisdag 8 maj 2012

En alldeles för tidig morgon

Det är morgon, tidig morgon nån gång i förra veckan. Clara och Frank är vakna vid 06 rycket, kliver ner från sängen, tar varandra i hand och vandrar ut ur sovrummet. "Sov du mamma, jag tar hand om Frank" säger Clara. Jag hör hur hon pratar och förklarar saker för Frank, hjälper honom upp i soffan och slår på TVn. Jag somnade faktisk om en stund, ett litet litet slag. Vaknade till, lyssnar... helt tyst. Jag flyger upp, på med morgonrock och ut i vardagsrummet. Tyst kan ju ofta betyda att det är hög tid att ana oråd.

I soffan sitter mina små troll hand i hand, lyssnar och tittar med stort intresse på TVn. "Visst är det bra mamma att vi är så tysta och försiktiga så du kan sova en stund. Och jag har redan matat Frank, vi hittade kex i lådan" Naaaw... snuttisarna!

Jag sätter mig bredvid, kramar och pussar och sätter mig till rätta för att kolla Bolibompa. Det är inte Bolibompa, det är TV-shop. Där har Clara och Frank suttit i 25 minuter och kollat TV-shop! Clara berättar att dem kollat in en dammsugare som jag skulle kunna köpa, den verkar helt otroligt bra och det kommer bli så rent och snyggt här hemma. Jag frågar om jag ska byta kanal till barnprogram. "Neeejdå, Frank tycker det här är bra mamma!" Ooookeeej...

Inga kommentarer: