måndag 6 juli 2009

Vi trivs även fast det är svinkallt

Å så blev det kallt igen och det med besked! Huvaligen. Pajalamarknad var av det kyligare slaget i år. Med spenderarbyxorna på lyckades jag iallafall shoppa upp varenda krona i lördags. Hittade tre ursnygga tennarmband, mina gamla börjar ge med sig så jag blev lite till mig och väldigt nöjd över köpet. Clara fick nya mössor av märket busmonstret, nån lokal sykunnig som knåpat ihop barnkläder. Hyfsat söta och det är alltid trevligt att kunna sponsra nya förmågor.

Vi hittade billiga garner och mamma gick igång fullständigt, jag misstänker att det blir övervägande mjuka paket till jul. I ren shoppingiver råkade vi nog köpa på oss en hel del tingeltangel, sånt där vanligt marknadsskrot. Korvar och presenter inhandlades och vi åt lunch på Bykrogen. Vi lämnade Pajala nöjda, glada och TRÖTTA. För att orka köra vidare gjorde vi ett delstopp vid Laxtrappan i Anttis, intog kaffe och bulle vid eldstaden och blåste på mot Kuoksu.

Söndag var möjligen någon grad varmare men fortfarande en långkalsongdag. Jag drog på toppluvan och hjälpte mamma att rensa ogräs i pottilandet. Och fatta vilket pottiland vi har, det är inget vanligt litet gulligt land. Vi har ett helt fält, en åker, size fotbollsplan, det är riktigt stort!
Redo att sätta hackan i pottilandet!
Jag hann inte med löpträning idag heller, istället blev det en ridtur med Ella. Vi red småhästarna, Harry och Holger. Efter att pappa flyttat bort några lastbilar från skrotupplaget blev det en perfekt ridbana. Med hjälp av gamla oljefat, plankor och annat bråte byggde vi en hoppbana och fick till slut bra fart på kusarna. Man är ingen fjäderlätt Malin Baryard precis men helt borta verkar den gamla hoppstilen inte vara, och det är ju bara för kul med hoppning.

Jag och Harry Potter
Dagens aktivitet (fortfarande i långkallingar) blev ett besök på Vittangi älgfarm, hos älgen Foppa och hans polare. Och där fanns ju två små tvillingtjejer på typ två månader, jag har aldrig sett nåt sötare. Clara blev såklart överförtjust och helt förälskad i kalvarna.

Inga kommentarer: