måndag 20 juli 2009

Muminlandet

Vår road trip genom Suomi land blev riktigt trevlig. Vi började resan 12:37 då vi lämnade Kuoksu, 12:42 sov Clara och efter ytterligare sju minuter sov även jag. Strax efter att vi passerat Pajala vaknade jag upp ur bilåkarkoman. Vi bytte sida om Torneälven vid Pello och var nu i Finland, detta saltlakritsen och korvarnas muminland. Clara vaknade och vi gjorde vårt första stopp vid Kukkolaforsen, lunch, blöjbyte och springa av springiga Claraben sen åkte vi vidare.

Det blev två nätter på SPA hotell i Uleåborg. Bad, behandlingar, strandpromenader och besök hos Petris kusin.

Måndag packade vi ihop och lastade in oss i bilen. Jag och Clara sov en stund, vi stannade och intog en läbbig lunch på en läbbig vägkrog. Åkte lite till och strax innan Kuopio ringde Petri sin moster, hon var hemma så vi stövlade in på kaffe. Och vilken tur vi hade sen. Lena hade just precis bakat bröd, i vedeldad ugn dessutom. Alltså jag tror faktiskt att det var världens godaste bröd.

Tisdag blev en shoppingdag. Innan vi lämnade Kuopio hann vi med en sightseeingtur med häst och vagn. Clara var överförtjust och även Petri. Det visade sig att kusken var polare med Petris morbror. Han hade ärvt morbror Kalevis mycket beaktningsvärda uppdrag när Kalevi flyttade från stan. Den eftertraktade tjänsten som Kuopios jultomte!

Onsdag morgon åt vi frukost i Tammerfors. Det var nästa så att jag inte ville lämna hotellrummet. Eftersom sviterna är tokbilliga under sommaren lyxade vi till det med schyssta hotellrum. Och nu med liten busfröken i familjen (som inte tillåter en att avnjuta en lyxig middag sent på kvällskvisten) är det ett helt perfekt koncept.
När Clara ätit, badat och somnat värmde vi bastun (som dessutom hade en vy ut över stan). Sen tog vi upp en nice middag på rummet, käkade och kollade film. Man kunde även ställa sig på terrassen och avnjuta en drink i godan ro. Mmm jo, lite sorgligt att lämna hotellet.

Sista stoppet gjorde vi ute på en skärgårdsö hos en av Petris kompisar. Bastu, såklart. Grillad korv, såklart och öl, ja såklart. Dagen efter mot Helsingfors och Silja Line hem till Sverige.
Clara träffade mumintrollet och lilla My på båten, hon badade bollhav och lekte i leklandet. En väldigt nöjd fröken somande efter åtta och när vi vaknat och ätit frukost var vi hemma igen.

Tanken med att åka bil genom de tusen sjöarnas land är väl bl. a. att se de vackra landskapet. Just den biten kanske både jag och Clara missade bitvis, vi blir som lite trötta av bilåkandet och har lätt för att somna till. Men annars så var det en väldigt trevlig road trip vi fick till.