fredag 15 augusti 2014

Tjuv eller polis

Förra veckan hade vi besök av Petris gulliga släktingar som vi inte träffar så ofta. Vi bjöd på grillat och rabarberpaj. Jag skördade de få rabarberna som lyckats ta sig i år och gjorde en variant på smulpaj med råsocker och farinsocker, knäckig och god. Idag blev det en ny varant på rabarberpaj, jag älskar rabarber!

500 g Kuoksu rabarber
2 dl havregryn
2 dl socker
1 3/4 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 gr smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap

Blanda torra ingredienser, smält smör med grädde och sirap. Blanda ihop allt till ett härligt gojs.
Skala och skär rabarberns i tjusiga lagom stora bitar. Lägg i en smord form. På med gojset, in i ugnen 40-50 min i 150 grader. Poff!! Ät med vaniljglass.

Förra veckan besökte vi spårvagnsmuseet. Ungarna ville inte därifrån, bra betyg alltså. Jag var glatt överraskad. Vi spelade minigolf på Siggesta, föööörsökte verkligen hitta nån form av tjusning med minigolf. Men alltså det finns ingen. Det upptäckte även de övriga i familjen. Vi avbröt och drog till Bullandö för middag. Det finns det en tjusning med!

Vi shoppade, drack smoothie i Nacka Forum, en ny termin på ridskolan tog fart, vi dejtade pappan på Melanders Fisk och åt fisk. Vi badade, jag tränade, pappan jobbade, vi målade stenar, byggde kojor i källaren och rundade av veckan med middag hos familjen Ekman. Och ändå när Clara har en minut över på söndagkväll är allt såååå himla tråkigt och vi gör aldrig nåt kul. Alltså... Nä, jag orkar inte ens säga nåt.

Sen drog vi till byn. Här finns inga lekland, badhus eller golfbanor. Inget Grönalund eller Skansen. Det finns inte ens en enda liten pytteliten affär. Det är bara byn och dom trivs så sjukt bra. Barn är kloka, dom fattar att det här är som helt annat!
Testar fiskelyckan
Olle och Frank bakar kärleksmums och funderar lite över hur mycket smet man kan smaka på innan det är slut.
Mommo: Vad ska du bli när du blir stor Olle?
Olle: Bonde ska jag bli!!
Mommo: Vad ska du bli Frank?
Frank: Tjuv
Mommo: Jaha, vad gör en tjuv då?
Frank: Ja det vet jag inte...
Olle: dom knycker!!
Frank: jahaaa!! Eller så blir jag polis



Inga kommentarer: