fredag 2 mars 2012

Pannkisfrukost

Fredag och pannkisfrukost. Clara vaknade klockan sju och var genast sjukt sugen på pannkakor med grädde och hallonsylt. Och det blev pannkakor med grädde och hallonsylt till frukost.

Vi gjorde pannkakor igår eftersom Clara bestämde vad det skulle bli till middag, så det var ju enkelt att värma imorse. Och jag inser att ungen är Stockholmish, redan nu...
Pannkaka är ju som bekant pannkaka, alltså det man gör i en långpanna i ugnen, ja ugnspannkaka. Allt man steker i stekpanna det är PLÄTTAR. Jag vet jag har sagt det förr men det är ju så och det är lite irriterande att inte Stockholmarna vet det här. Mest irriterande är att jag för enkelhets skull även börjat bli sån själv, säger pannkaka till plättar, då vet dem vad man snackar om. Aja...

Jag frågade då igår om vi skulle göra plättar eller pannkaka. Clara såg ut som ett frågetecken.
Clara: Men mammaaaa, jag sa ju pannkaka ju, så gör nu pannkaka! 
Cillan: Ja men du vet, ska vi göra den i ugnen eller steka i stekpannan?
Clara: Va?!!
Cillan: Ja alltså ska vi göra plättar, är det plättar du vill ha?
Clara: Nää, jag vill ha pannkaka, bara pannkaka, sån man får på restaurang du vet
Cillan: Ja ok, du menar alltså plättar. Det är det man steker i stekpannan
Clara tittar på mig igen som ett ännu större frågetecken, säger inget. Bara vänder och sätter sig i soffan. Efter en stund kommer hon aningen misstänksam tillbaka till köket och sneglar på stekpannan och ber om att få se vad jag gör.

Hon är skeptisk till det här med att pannkaka faktiskt heter plättar, Stockholmish...


Inga kommentarer: