lördag 5 juni 2010

En gång tävlingsmänniska alltid tävlingsmänniska

"Mamma, måååånga nakenfisar ute". Det var Claras kommentar när svensexagänget gjorde ett delstopp för bastu här hos oss. Efter bastun satt grabbarna i gräset och tog en öl och Clara smög ner för att titta. Med sig hade hon en stor kvist från syrenen som hon gömde sig bakom, slug liten dam. Nu är vi ensamma igen, Clara sover och jag ska strax göra henne sällskap.

En del av svensexan anlände redan igår så vi grillade, bastade och hade trevligt. Under middagen drog Petri på och lyfte mig till skyarna när det gäller skytte. Han kunde liksom inte sluta prata om det, bubblade och bubblade och berättade att jag är extra bra på att klå grabbar i just luftgevärsskytte, vinner typ alltid. Godsherren Gurra skruvade på sig och sa tillslut att man hade ju velat utmana, ni råkar inte ha ett luftgevär? Jorå, visst har vi ett luftgevär säger Petri. Men åhhh.... Kul att ge sig ut för å skjuta nu, efter allt Petri dragit på. Men jag hade liksom inget val, upp till bevis!

Fram med geväret, skjuttavlor, ammunition, hela kittet. Och skjuttävlingen är igång. Till saken hör att både Tommy och Gurra är vana skyttar, jägare, godsherrar, you name it! Det kändes inte så spännande, men vips så var det bara jag och Gurra kvar. Vi spöade både Petri och Tommy. Finaldags, Gurra koncentrerar sig djupt, suckar över myggen, suckar över att det är lite mörkt, suckare över att geväret är dåligt inskjutet. Han är fan nervös inser jag! Jag suckar ungefär över samma saker men säger inget, träffarna känns så där, ett skott vet jag med säkerhet är en femetta men resten var spretigt, irriterande. Låtsas vara obrydd, men det är riktigt jädra svårt när tävlingsmänniskan tar över. Grabbarna går fram för att räkna ihop träffarna. Jag står kvar, bryr mig ju inte, sparkar lite i gruset, kollar åt andra hållet, lalalalala... "Men va fasiken!" Hör jag hur de säger. "Hon är ju riktigt grym". Jag vann. "Jaha, jaså vann jag, men trevligt. Nån som vill ha kaffe?". Inne i mitt huvud - JAAAAA, FAN VAD SKÖNT!!! JAG VANN, JAAAAAAAAAA!!! JAG SATTE DIT DEN LILLE GODSHERREN! JAG ÄR GRYM, JAG ÄR BÄST!!!
"Hm, jo men att bra jobbat Gurra, trevligt initiativ det här med skyttetävling, nu går vi in och tar en schysst konjak till kaffet!

I mitt huvud - YES, YES, YES! YEEEEEES!!!

Inga kommentarer: